«ایران» از کاهش حاشیه سود صنعت شیرینی در بورس گزارش میدهد
طعم گس سهام شیرینی و شکلات برای سهامداران بورسی
گروه اقتصادی - شرکتهای تولیدکننده شیرینی و بیسکوئیت از جمله شرکتهایی هستند که بیشترین تأثیر را از تغییرات اعمال شده در قیمت کالاهای اساسی مانند شکر، روغن و آرد میپذیرند. با توجه به تأثیر 80 تا 100درصدی این افزایش قیمتها در سودسازی شرکتهای مذکور و افزایش بیش از 200درصدی بهای تمام شده تولید درمقابل قیمت نهایی تولیدات، به نظر میرسد حاشیه سود عملیاتی این شرکتها درمجموع با کاهش بسیار شدیدی روبهرو شود. (آمارها نشان میدهد که حاشیه سود عملیاتی صنعت شیرینی جات در بورس حدود 20درصد است که با تغییرات انجام شده پیشبینی میشود تا یک سوم این میزان کاهش یابد.)
کاهش حاشیه سود شرکتها میتواند منجر به کاهش سودسازی در سال آینده شود
در روزهای گذشته، شرکتهای بورسی شاغل در این صنعت طی اطلاعیههایی در سایت کدال اقدام به اطلاعرسانی درخصوص تأثیر قیمتها بر بازدهی آتی محصولات خود کردند. بررسی اطلاعیههای منتشر شده نشان میهد که قیمت نهایی محصولات این شرکتها به نسبت کمتری از بهای تمام شده نهادههای تولید و سربار ساخت، افزایش داشته و از اینرو انتظار میرود حاشیه سود تولیدات این شرکتها با کاهش قابل توجهی روبهرو شود و در عین حال روند سودسازی صنعت شیرینی نیز بسته به میزان تغییر در تولید و فروش آنها میتواند دستخوش تغییر شود.
برای محاسبه مقدار سودسازی صنعت با توجه به شرایط جدید باید به عواملی چون میزان تولید و فروش داخلی و صادراتی توجه کرد. درواقع اگر این شرکتها بتوانند با وجود افزایش قیمتهای انجام شده میزان تولید و فروش خود را افزایش دهند یا به میزان بهرهوری خود بیفزایند، در پایان سال مالی میتوانند سودسازی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند. سودهایی که این بار نه از طریق رانت بلکه از طریق رشد بهرهوری و کار واقعی به دست آمده است.
افزایش 30درصدی قیمت محصولات نهایی «غمینو»
تولید اصلی صنایع غذایی مینو شرق در سالهای گذشته مربوط به تولید انواع بیسکوئیت، پفک و تافی بوده که این اقلام بیشترین مصرف آرد، شکر و روغن را به خود اختصاص میدادند که بیسکوئیت با حدود 14هزارو 500 تن نزدیک به 82 درصد از تولید شرکت را به خود اختصاص میدهد. این شرکت در سال 1400، توانست از طریق فروش محصولات خود در حدود 591 ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کند که هیأت مدیره پیشنهاد تقسیم 10 درصد از سود را به سهامداران خود داده است.
فروش مقداری شرکت در سال 1400، به میزان 10درصد افزایش داشته که علت اصلی آن سفارش شرکت صادراتی پرسوئیس و افزایش سفارش شرکت قاسم ایران بوده است. این شرکت طی دو اطلاعیه مجزا از افزایش 30درصدی قیمت محصولات نهایی در مقابل افزایش 92درصدی قیمت آرد-حقوق و دستمزد پرسنل خبر داد.
افزایش 50درصدی قیمت محصولات«گرجی»
بیسکوئیت گرجی طی دو مرحله، اقدام به اطلاعرسانی در خصوص افزایش قیمت نهادههای تولید و قیمت محصولات نهایی خود کرد. بنا به این اطلاعیهها با توجه به افزایش 57درصدی حقوق و دستمزد، از افزایش قیمت آرد مصرفی از مبلغ 4800 تومان به حدود 18 هزارو 400 تومان (درحدود 280درصد) خبر داد همچنین محصول نهایی (بیسکوئیت) این شرکت از مبلغ 24 هزارو 400 تومان به مبلغ 36 هزارو 700 تومان(حدود 50درصد) افزایش یافت.
افزایش 31درصدی قیمت محصول نهایی «غویتا»
شرکت ویتانا نیز از افزایش 21درصدی قیمت محصول نهایی خود خبر داد، همچنین شرکت سالمین از افزایش 50درصدی قیمت محصول نهایی و 300درصدی قیمت آرد و 57درصدی حقوق و دستمزد خبر داد. حقوق و دستمزد و قیمت آرد شرکت صنعتی مینو نیز با افزایش حدود 80درصدی و 31درصدی روبهرو شده است.
«ایران» از کاهش 40درصدی ارزش سهام صنعت ریلی در بورس گزارش میدهد
صنعت ریلی در یک سال گذشته سهامداران را نقره داغ کرد
گروه اقتصادی - صنعت حمل و نقل ریلی یکی از صنایع استراتژیک کشور است که با توجه به دشتهای وسیع و وجود معادن گسترده در ایران، یکی از صنایع با پتانسیل بالا برای سرمایهگذاری و کسب بازدهی مناسب محسوب میشود.
این صنعت نسبت به دیگر صنایع مرتبط با حمل ونقل دارای مزایای عمده ای است که از این جهت توسعه آن میتواند موتور توسعه کل کشور را روشن کند. توسعه بخش ریلی در کشور ما همواره مورد توجه بوده است اما این صنعت با کم کاری مدیران و عدم امکان ورود شرکتهای دانشبنیان، با فرسودگی و انجام عملیات غیر بهرهور، روبهرو شده است. آمارها نشان میدهد که حاشیه سود خالص و عملیاتی این صنعت در سالهای گذشته و حتی قبل از شیوع بیماری کرونا کاهش یافته و بازده دارایی شرکتهای بورسی فعال در این صنعت کمتر از 20درصد بوده است. همچنین این صنعت با در اختیار داشتن 1.3درصد از کل ارزش بازار سهام ایران، کمتر از یکدهم درصد از سودسازی بازار را به خود اختصاص داده است. نسبت 14.76 (P/E) و 3.25 ارزش صنعت به درآمدهای عملیاتی محقق شده نیز نشان میدهد که شرکتهای ریلی در مقایسه با دیگر صنایع از بازدهی کمتری برخوردارند و این شرکتها به رغم داشتن ظرفیتهای بالا نتوانستهاند عملکرد مطلوبی را در سالهای گذشته از خود به جای گذارند؛ رویهای که در سال 1400 و با پیگیری طرحهای توسعهای و سرمایهگذاریهای کلان (بخصوص از طرف شرکتهای معدنی) تا حدودی اصلاح شده است.
شرکتهای ریلی در یک سال گذشته بیش از 40درصد از ارزش بازاری سهام خود را از دست داده اند
حمل و نقل ریلی را میتوان به دوسته مسافربری و باربری تقسیم کرد که آمارها نشان از وجود ظرفیتهای سرمایهگذاری فراوان در هر دو بخش صنعت دارد. استهلاک شدید واگنهای مسافر بری و قدیمی بودن آنها در کنار عدم نوسازی و تجهیز واگنهای باربری متناسب با تقاضای صنایع بزرگ در کشور، مواردی است که با کاهش شدید تشکیل سرمایه ثابت در یک دهه گذشته ، به افزایش هزینهها و غیر بهره ور شدن این صنعت در ایران منجر شده است.
با تغییرات شدید در بنیادهای صنعت ریلی در ایران، از جذابیت سودسازی و (EPS) این شرکتها در بازار سهام نیز کاسته شد و قیمتها شروع به کاهش کرد به طوری که در یک سال گذشته این صنعت حدود 40.5 درصد از ارزش بازاری خود را از دست داد.
زیرساختهای معاملاتی مشکلی در تزریق منابع یارانه معیشتی به بورس ندارد
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، میزان معاملات روزانه بورس را ارقامی بین 6تا 7هزار میلیارد تومان دانست و تأکید کرد که در صورت سرازیر شدن احتمالی مبالغ ناشی از یارانههای کمکمعیشتی به سمت بازار سرمایه، مشکلی در زیرساختهای بورس تهران وجود ندارد.
«روحالله دهقان» در گفتوگو با «ایران»، تأکید کرد که در حال حاضر زیرساختهای بورس تهران ظرفیت معاملات روزانه تاسقف 30 هزار میلیارد تومان را دارد.
به گفته وی، از لحاظ تعداد تراکنش هم، زیرساختهای بورس تهران توانایی پاسخگویی به انجام معاملات بین 4 تا 5 میلیون معامله در روز را دارد هرچند که میزان معاملات روزانه درشرایط فعلی حدود یک میلیون نوبت در روز است. به گفته وی، در جریان معاملات ابتدای سال 99 برخی اختلالها در هسته معاملات به وجود آمد چون حجم معاملات تا27 هزار میلیارد تومان درروز هم رسیده بود. دهقان، تأکید کرد که درحال حاضر بسیاری از مشکلات زیرساختی بورس رفع شده و دیگرقرار نیست که همچون سال 99 دراین زمینه برای معاملهگران و بورس غافلگیریهایی پیش آید. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درباره زمان بهرهبرداری از هسته ایرانی معاملات هم گفت که در حال حاضر از بعد فنی و زیرساخت این سامانه آماده بوده و فعال شدن آن نیازمند اخذ یک تصمیم کلان مدیریتی در سطح مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار است. وی، درعین حال پیشبینی کرد که برای فعال شدن این سامانه ظرف دوماه آینده، تصمیمات کلانی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شود.
عرضه 39 هزار تن فرآورده در بورس انرژی
بورس انرژی ایران امروز، 24 اردیبهشت ماه 1401 میزبان عرضه بیش از ۳۹ هزار تن فرآورده هیدروکربوری در بازار فیزیکی خواهد بود که ۲۰ هزار تن آن به گاز مایع تعلق دارد که توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در رینگ بینالملل عرضه شده است. د
ر معاملات امروز بورس انرژی ایران، فرآوردههای «MTBE» شرکت پتروشیمی بندر امام «آیزوریسایکل»، «آیزوفید»، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۴۰۴» پالایش نفت تبریز، «بنزین پیرولیز» پتروشیمی مارون، «پنتان» پالایش نفت آبادان، «تهمانده برج تقطیر» شرکت نفت ستاره خلیج فارس و «نفتای سبک» پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و همچنین «تهمانده برج تقطیر» و «گاز بوتان» شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «گاز مایع» پالایش نفت لاوان و «گاز مایع» شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در رینگ بینالملل عرضه خواهند شد.